Pašvaldības manta – kopīga manta sabiedrības vajadzību nodrošināšanai
Visu Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestāžu rīcībā esošā manta – kustamā un nekustamā – ir uzskatāma par kopējo pašvaldības mantu. Tā pieder pašvaldībai kā publiskai personai, nevis atsevišķām iestādēm vai darbiniekiem, un tiek izmantota pašvaldības funkciju īstenošanai, tai skaitā darbinieku un amatpersonu pienākumu izpildei saskaņā ar Pašvaldību likumu, atbilstoši pašvaldību autonomajām funkcijām, un Valsts pārvaldes iekārtas likumam, kas paredz, ka valsts un pašvaldību institūcijām jādarbojas likumīgi, pamatoti un samērīgi.
Mantas iegāde – publiska, caurskatāma un stingri regulēta procedūra:
1. Publiska iepirkuma kārtība
Autotransports un cita kustamā manta pašvaldībā tiek iegādāta, ievērojot Publisko iepirkumu likumu, kas paredz procedūras un principus: brīvu konkurenci, vienlīdzīgu attieksmi un caurspīdīgumu. Likuma 2. pants nosaka, ka visiem pasūtītājiem (tai skaitā pašvaldībām) iepirkumi jāveic atbilstoši noteiktajiem līgumcenu sliekšņiem, kas definēti Ministru kabineta noteikumos.
2. Pastiprinātā kontrole pašvaldībā
Ventspils valstspilsētas pašvaldība noteikusi, ka iepirkumos tiek piemēroti stingrāki noteikumi iepirkumu organizēšanā, nekā to paredz valsts normatīvie akti, lai nodrošinātu maksimālu caurskatāmību un sabiedrības resursu lietderīgu izlietojumu. Šāda kārtība balstās uz Pašvaldību likumu, kas ļauj pašvaldībām noteikt papildus iekšējās kārtības prasības.
3. Valsts kontroles pārbaude
Attiecībā uz pašvaldības autotransporta iegādi un izmantošanu Ventspils valstspilsētā ir veikta kompleksa Valsts kontroles revīzija, kas izvērtēja iepirkumu dokumentāciju un lēmumu pieņemšanas kārtību. Revīzijas rezultātā tika konstatēts, ka visi procesi ir īstenoti atbilstoši Publisko iepirkumu likuma un pašvaldības iekšējās kontroles prasībām, tādējādi apliecinot korektu un tiesisku pieeju iepirkumu veikšanā. Papildus jāatzīmē, ka arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) un Prokuratūra ir veikuši automašīnu lietošanas nosacījumu izvērtēšanu un nav snieguši nekāda veida iebildumus
Iepirkuma specifikācija un lēmumu pieņemšana
Automašīnu iegādes iepirkumos tiek noteikta detalizēta tehniskā specifikācija, kurā ietver:
- paredzēto lietošanas ilgumu vai nobraukuma slieksni,
- drošības prasības, kas ir galvenais nosacījums sabiedrības un darbinieku aizsardzībai,
- ekspluatācijas funkcionalitāti, lai nodrošinātu darba nepārtrauktību ceļā,
- izmaksu lietderības un uzturēšanas kritērijus.
Šie kritēriji nodrošina, ka iegādātās automašīnas kalpo ilgtermiņā, spēj izturēt intensīvu ikdienas izmantošanu un vienlaikus sniedz darbiniekiem iespēju kvalitatīvi turpināt darba pienākumus arī pārvietošanās laikā, piemēram, pieslēdzoties attālinātām sanāksmēm vai nodrošinot operatīvu informācijas apmaiņu. Jāuzsver, ka šāda pieeja garantē transportlīdzekļu lietderīgu izmantošanu – neviena pašvaldības automašīna nav jaunāka par pieciem gadiem, un vidējais nobraukums sasniedz aptuveni 230 000 kilometru.
Finanšu komitejas un deputātu loma
Iepirkuma rezultāti tiek izskatīti Ventspils valstspilsētas domes Finanšu komitejā, kur saskaņā ar Pašvaldību likumu lemj tikai domes deputāti, nosakot finansiālos nosacījumus un apstiprinot iegādes apmērus. Tas nodrošina politisku atbildību un caurskatāmu sabiedrības līdzekļu izmantošanu.
Izpilddirektora pilnvaras un policijas elastīgā resursu pārvaldība
Nolūkā pēc iespējas lietderīgāk izmantot pašvaldību resursus, izpilddirektors ar rīkojumu noteicis konkrētas personas – domes vadības vai administrācijas darbiniekus, kas ir tiesīgi izmantot autotransportu darba vajadzībām un pārstāvēt pašvaldību ārējās institūcijās.
Ventspils Pašvaldības policija, kuras rīcībā ir lielākais autotransporta vienību skaits, nodrošina elastīgu šo resursu izmantošanu arī citu iestāžu funkciju atbalstam. Tas ļauj garantēt pašvaldības darba nepārtrauktību un efektivitāti.
Ventspils valstspilsētas pašvaldības transportlīdzekļu iegāde un izmantošana tiek veikta, ievērojot Publisko iepirkumu likumu, pašvaldības iekšējos noteikumus un Valsts kontroles revīzijas atzinumus, kas apliecina atbilstību tiesiskajam ietvaram. Automašīnu iegādes pamatprincipi ir ilgtermiņa lietojamība, drošība un funkcionalitāte, kas nodrošina pašvaldības nepārtrauktu darbību un sabiedrības interešu aizsardzību.