Izmantojot sabiedrisko transportu, kā arī dodoties pasūtījuma braucienos, pasažieri nereti aizmirst, ka autobuss ir sabiedriska vieta un tā izmantošanas laikā visi pasažieri ir atbildīgi par uzvedības un etiķetes normu ievērošanu. Viena no normām, kuras ievērošana sagādā grūtības, ir saistīta ar dažādu dzērienu un ēdienu lietošanu brauciena laikā.
Uzvedības un etiķetes normu ievērošana attiecas uz jebkuru pasažieri – gan regulārajos pārvadājumos, gan pasūtījuma braucienos (tajā skaitā, skolēnu ekskursijās). Oficiāli pasažieru tiesības un pienākumi ir noteikti Ministru kabineta noteikumos nr.599 Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība, kuros ir teikts, ka pasažierim ir pienākums ievērot tīrību un kārtību sabiedriskā transportlīdzekļa salonā. Viens no priekšnoteikumiem, kā to nodrošināt, saistīts ar to, ka autobusā ir aizliegts lietot pārtikas vai ķīmiskās preces, kas var nosmērēt salonu vai citu pasažieru apģērbu, kā arī lietot alkoholiskos dzērienus vai citas apreibinošās vielas.
Šī noteikuma ievērošana nereti sagādā lielas grūtības, jo daudzi pasažieri neviļus autobusu pārvērš par sabiedriskās ēdināšanas iestādi un brauciena laikā ne tikai iemalko kafiju no slēgtās krūzītes un uzēd kādu našķi, bet iegādājas un ēd arī stipri smaržojošus siltos ēdienus un ātrās uzkodas, kas bagātīgi pārlietas ar dažādām mērcēm, kuras mēdz pilēt …
Vēlamies atgādināt, ka autobuss ir sabiedrisks transportlīdzeklis, kurā ierobežotā telpā vienlaikus pārvietojas vairāki desmiti pasažieru, un katram no viņiem ir tiesības saņemt kvalitatīvu, ērtu un drošu pakalpojumu, bet autobusa vadītājam ir tiesības juties droši savā darbā vietā. Daudziem cilvēkiem mūsdienās ir veselības problēmas, kuras pastiprina uzturēšanās telpās, kurās jūtams dažādu aromātu sajaukums.
Autobusa salonā jau tā tiek sajaukta sviedru, apģērba un citas smakas/smaržas, un, ja tās vēl papildina kāds ēdiena aromāts, smaržu buķete var kļūt traucējoša. Tāpat brauciena laikā var gadīties strauji bremzēt vai veikt kādu citu, iepriekš manevru, kura rezultātā dzērieni un ēdieni var nonākt saskarē ar blakussēdētāja apģērbu, kā arī notraipīt autobusa salonu. Jāpiezīmē, ka dažādas degunu kairinošas smaržas/ smakas var traucēt autobusa vadītājam koncentrēties uz galveno pienākumu – drošu pasažieru pārvadāšanu.
Savukārt pirms došanās pasūtījumu braucienos, īpaši no izglītības iestādēm, vēlams iepriekš pārrunāt, kādas uzkodas un dzērieni liekami ceļojumu somā. Pieredze liecina, ka nav ieteicami saldinātie, gāzētie dzērieni (kola, fanta, enerģijas dzērieni u.c.); vislabāk ņemt līdzi tīru dzeramo ūdeni. Jāizvairās, piemēram, ķiploku grauzdiņiem, karamelizētiem sīpoliem, čipsiem, dažādiem žāvējumiem u.c. stipri smaržojošiem produktiem. Skolēniem vajadzētu atgādināt, ka ēdieni un dzērieni jāiesaiņo neplīstoša materiāla traukos (plastmasa, metāls, papīrs), jo stikls plīstot var radīt traumas.
Lai izvairītos no nepatīkamām situācijām, ēdot un dzerot brauciena laikā, aicinām: paēd, pirms iekāp sabiedriskajā transportā! Autobuss ir transportlīdzeklis, nevis sabiedriskās ēdināšanas iestāde.