Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Būvniecības un Mašīnzinību fakultātes pētnieki šovasar Ventspils ostā veic Dienvidu mola atsevišķu betona konstrukciju izlases veida apsekošanu un tehniskā stāvokļa novērtēšanu. Pētījuma mērķis ir izvērtēt hidrobūvju ilgmūžību un izstrādāt jaunas metodes, kas nākotnē palīdzēs projektēt izturīgākas un drošākas būves jūras vidē.
Ventspils brīvostas pārvalde ir atsaukusies RTU zinātnieku grupas lūgumam sniegt praktisku atbalstu zinātniskā projekta programmas realizācijā, lai pētnieki varētu veikt nepieciešamos mērījumus un pārbaudes.
Ventspils Dienvidu mola tetrapodu un bloku betona kvalitāte izlases kārtībā pārbaudīta, pamatā pielietojot divas negraujošās metodes: nosakot konstrukciju betona virsmas cietību ar tā saukto atsitiena metodi (izmantojot Šmita etalonāmuru), kā arī no virspuses skenējot betona struktūru ar ultraskaņas impulsiem (izmantojot ultraskaņas testeri). Vienlaikus RTU zinātnieki veic izpēti par nosacīti inovatīvas, proti, urbšanas metodes pielietošanas iespējām betona īpašību novērtēšanā, un izstrādā attiecīgu metodoloģiju. Izpildot neliela izmēra ieurbumu, iespējams bez konstrukcijas būtiskas bojāšanas novērtēt betona stāvokli, papildus iegūstot datus par materiāla slāņiem dažādos dziļumos. Pielietojot tradicionālās betona negraujošās pārbaudes, šādu informāciju iegūt ir problemātiski.
Šobrīd RTU laboratorijās turpinās no tetrapodiem un kubiem izurbto betona paraugu pārbaudes, kā arī iegūtās informācijas apstrāde nolūkā novērtēt Ventspils Dienvidu mola betona konstrukciju paredzamo ilgmūžību.
RTU zinātnieku grupa rudenī plāno Dienvidu molu apmeklēt atkārtoti, lai dabā veiktu hidrobūves betona papildu pārbaudes, toskait pirmo reizi aprobētu urbšanas metodes pielietojamību un piemērotību betona konstrukciju pārbaudēm uz vietas objektā.
Pēc iegūto datu apstrādes un analīzes tiks sagatavota pētījuma atskaite, un attiecīgie materiāli tiks nodoti arī Ventspils brīvostas pārvaldes rīcībā. RTU pētnieku iegūtie rezultāti būs nozīmīgi ne tikai Ventspils molam – tie sniegs vērtīgu informāciju, lai jūras hidrobūvju projektēšanā un būvniecībā izvēlētos izturīgākus betona sastāvus, nodrošinot ilgāku un drošāku šo būvju ekspluatāciju.
Pētījums tiek īstenots RTU Būvniecības un Mašīnzinību fakultātes pētniecības un attīstības granta Nr. RTU-PA-2024/1-0036 “Metodoloģija hidrobūvju betona ilg¬mūžības nesagraujošai testēšanai”, kā arī konsolidācijas projekta Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/003 ietvaros.