Marina Sokola – Nazareno: Kā bērnam palīdzēt atgriezties skolā

1

Pēc vasaras brīvlaika atgriežoties skolā, bērns var izjust spriedzi, satraukumu un stresu, ko var izraisīt pārmaiņas, kas saistītas gan ar mācībām, gan ar attiecībām, gan arī ikdienas ritmu. Standarta situācijās vecāki savām atvasēm var šo procesu atvieglot ar dažiem vienkāršiem paņēmieniem. Vairāk stāsta Ziemeļkurzemes reģionālās slimnīcas klīniskā psiholoģe Marina Sokola – Nazarenko:

  • Pirmkārt, gan vecākiem, gan bērniem, gan arī skolotājiem jāsaprot, ka prasmju atjaunošanai vajag laiku. Ja bērns vasarā atpūties, un tā tam arī vajadzētu būt, tad septembrī viņa zināšanu līmenis nebūs tāds pats, kāds tas bija maijā – pēc intensīva mācību gada. Tas, galvenokārt, attiecas uz lasītprasmi, kas ir gandrīz visu mācību priekšmetu pamats. Skolēns līdz pat 6. klasei var pēkšņi lasīt lēnāk, neizprast to, kas vēl pavasarī labi padevās. Būtiski, lai to apzinātos gan skolēns, gan arī vecāki. Lai mazinātu satraukumu, nevajadzētu izvirzīt pārāk augstas prasības jau pašā mācību gada sākumā.
  • Otrs aspekts, kas būtu jāņem vērā, ir attiecības ar vienaudžiem, klasesbiedriem. Vasara ir pietiekami ilgs laiks, – kāda draudzība beidzas un cita sākas, tas ir normāli, bet skolēnam, protams, tas var radīt apjukumu, satraukumu, pat nevēlēšanos doties uz skolu.
  • Atsākot mācības, skolēnam svarīga ir arī atpūta. Būtiski ņemt vērā, ka laiks, kas pavadīts viedierīcēs, nenodrošina atpūtu. Tie ir papildu stimuli smadzenēm. Vecāki var palīdzēt izvēlēties piemērotāko atpūtas veidu un pavadīt laiku kopā ar bērnu, ja viņš to vēlas. Lieliski, ja izdodas atrast laiku, lai kopā dotos dabā, pastaigās u.tml.
  • Arī kārtība un noteiktība pārmaiņu laikā ir ļoti būtisks trauksmes un stresa mazināšanas instruments. Vecāki var regulēt bērna dienas režīmu un palīdzēt ieviest rutīnas – atgādināt par pirmsmiega rituāliem, pamošanās un rīta rituāliem, laika plānošanu un laika sadalīšanu, atsākoties skolai. Īpaši mācību gada sākumā ar atgādinājumiem bērnam būtu vairāk jāpalīdz – ar zīmītēm, īsziņām, attēliem (ja nepieciešams). Pakāpeniski bērns pats atgriezīsies ritmā, un atgādinājumi vairs nebūs tik bieži nepieciešami. Īpaša uzmanība jāpievērš skolēniem līdz 4. klasei – viņu pašorganizācijas prasme vēl nav tik attīstīta. Šajā kontekstā būtiskas ir arī fiziskas aktivitātes, veselīgas un garšīgas maltītes. Vecākiem tomēr jāņem arī vērā, ka, ja bērns ir visu vasaru pavadījis savā brīvajā režīmā, tad noteikts dienas ritms jāievieš pakāpeniski, lai neradītu papildu trauksmi.
  • Noslēgumā noteikti jāpiemin, ka par panākumiem atbilstoši bērna spējām un prasmēm ļoti motivējoši strādā apbalvojumi. Tām nav jābūt materiālām lietām. Tā var būt bērna mīļākās maltītes pagatavošana, futbola spēle kopā ar bērnu vai kopīga filmas noskatīšanās. Jāatceras, ka mācību atsākšana no bērna prasa lielu piepūli. Uzslavu nevar būt par daudz!

Sadarbība un sarunas ar bērnu noteikti var palīdzēt atrisināt ikdienas situācijas, bet sarežģītākos un ieilgušos gadījumos noteikti nepieciešams konsultēties ar speciālistu.


0 komentārs


Pilsētas pārvalde

Dome, sēdes, politika, dokumenti

Aktualitātes

Kultūrā, Sportā, Uzņēmējdarbībā u.c.

Jūs jautājat, pašvaldība atbild

Uzdodiet mums jebkurus jautājumus.

Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestādes

Informācija, kontakti, e-pakalpojumi

Kalendārs

Pasākumu un notikumu kalendārs

Par Ventspili

Dzīve Ventspilī, vide, fakti, vēsture